dinsdag 3 maart 2015

witte lupine

Clarien van Moesker's Moestuin is onlangs een actie begonnen om de witte lupine eens in het zonnetje te zetten. De bonen van de witte lupine zijn namelijk eetbaar, en volgens deze site bevatten ze hoogwaardige eiwitten, zijn ze rijk aan calcium, magnesium en ijzer. Verder bevatten ze weinig vet, maar zitten ze vol met voedingsvezels. Een goede vervanging dus voor vlees of sojabonen.

zaden witten lupine, foto Vreeken's Zaden


En dat is het waar Clarien om te doen is: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken om hun eigen witte lupine te telen. Dit om de belasting voor het milieu (het transporteren van sojabonen uit verre landen en de vleesteelt) terug te dringen. En dat met zoiets simpels als je eigen lupinebonen kweken én eten!

Clarien deelde de zaden die zij van deze plant had, uit aan een ieder die ze maar in de tuin wilde proberen. En ik wilde dat natuurlijk wel. Ik heb vandaag een envelop met zaden van haar ontvangen. Ik ga ze binnenkort zaaien, maar ik ga ze ook verder uitdelen. Binnenkort is er bij ons een plantenruilbeurs, die wordt georganiseerd door één van de leden van onze Ruilkring. Daar ga ik mensen ook warm maken voor het kweken van de witte lupine, en daar ga ik wat zaden die ik van Clarien heb gekregen, uitdelen aan een ieder die ze maar wil hebben. Een soort van "paying it forward", zal ik maar zeggen.

O, en niet te vergeten: de witte lupine is ook een hele mooie plant!!

witte lupine, foto van internet

1 opmerking:

  1. En ik ben van de gelukkigen die jouw zaadjes mocht ontvangen :) Ik hoop dat ik op mijn beurt ook mensen enthousiast kan maken en zaadjes kan uitdelen

    BeantwoordenVerwijderen