woensdag 4 november 2015

vallende blaadjes

Het is op en top herfst in de tuin. De blaadjes van de appel-, peren- en pruimenboom vallen gestaag van de takken af. Vooral de pruimenboom, die altijd wat eerder is met het loslaten van zijn bladeren, is al bijna kaal. 

Maar, ik gooi al die bladeren niet weg. Ik veeg ze bij elkaar en ik maak er bladcompost van. Dat is helemaal niet moeilijk: je veegt alle bladeren bij elkaar. 





Daarna stop je er zoveel mogelijk in een plastic zak met gaatjes onderin voor de drainage. De blaadjes moeten wel vochtig zijn, maar niet nat. 



Daarna bind je de zak stevig dicht en zet je 'm ergens waar je je er niet aan stoort. Met een beetje geluk heb je dan volgend jaar (of het jaar erop) prachtige bladcompost, die je weer over de tuin uitspreid voor extra voeding en als mulch. En zo is de cirkel dan weer rond!



Ik kon ook nog een paar paprikaatjes oogsten vandaag. Ik heb de planten een paar weken geleden in de kas gezet, eigenlijk  niet hopende op nog rijpe paprika's. Maar, sinds ze daar staan, doen ze 't prima. De paprika's rijpen mooi en de planten zien er ook nog best aardig uit. Nu hebben we natuurlijk ook wel mazzel met het weer: het is nu november en nog steeds zo'n 18-20°C! 

smiley?!



1 opmerking:

  1. Ik vind dit altijd een magisch moment als de bladeren vallen, de verschillende kleuren. Ik ben ook constant bezig met bladeren rapen, perfecte compost. En ja, je pepers zijn een natuurlijke smiley (met een dikke neus)

    BeantwoordenVerwijderen