vrijdag 4 november 2016

bladcompost

Twee jaar geleden heb ik voor het eerst bladeren verzameld om er bladcompost van te kunnen maken, zie ook deze blogpost. Vorig jaar heb ik ook weer 2 zakken blad uit eigen tuin kunnen verzamelen met hetzelfde doel.

Er zitten op zich niet heel veel voedingsstoffen in bladcompost, maar het is wel een goed materiaal om de bodemstructuur te verbeteren. Met mijn veen- en zandgrond is een betere bodemstructuur heel welkom!

Vandaag was het tijd om het resultaat van 2 jaar composteren te bewonderen. Uit twee zakken kwam een hele mooie bladcompost met volop wormen en andere beestjes erin. Fantastisch dat het gelukt is!


Maar niet alles is goed gegaan: in één zak had ik blijkbaar een te groot gat onderin gemaakt, waardoor het vocht eruit kon lopen. Hierdoor worden de bladeren te droog om goed te kunnen composteren. Het resultaat was een gedeelte gecomposteerd blad, maar toch ook nog veel blaadjes ertussen. Ik heb het materiaal toch gewoon laten liggen, want het blad composteert in de herfst en winter vast vanzelf wel verder. 


Kortom: een geslaagd experiment. Dit jaar ga ik zeker weer aan de slag om (nog meer) blad te verzamelen. 

Omdat de foto's hierboven wat grauw en saai van kleur zijn, tot slot nog een kleurrijke foto van mijn Hebe, die mooi staat te bloeien. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten